Doelstellingen van bephila

De VZW Pro Post heeft als doel de filatelie te promoten en ze steunt hiervoor diverse organisaties die op één of andere manier betrokken zijn met “postzegels verzamelen”. De structuur van de VZW is gebaseerd op de 3 belangrijkste pijlers van de nationale postzegelmarkt.

De 3 pijlers van bephila

Een eerste pijler is natuurlijk bpost (de Belgische Post) die de postzegels uitgeeft voor de frankering  van de briefwisseling en ten behoeve van de verzamelaars. Jaarlijks komen er een honderdtal nieuwe Belgische postzegels op de markt.

De tweede organisatie binnen het trio is de Koninklijke Landsbond van Belgische Postzegelkringen (K.L.B.P.) die de filatelieclubs overkoepelt. Ongeveer 250 clubs met officieel ruim 12.000 aangesloten leden zijn verspreid over heel België.

Ten slotte de derde pijler : de postzegelhandelaars ! Na een zekere periode kunnen de postzegels niet meer bij bpost gekocht worden. Wie dan nog bepaalde zegels wil aanschaffen moet zich naar een handelaar richten. De postzegelhandelaars hebben zich verenigd in de Belgische Beroepskamer van Postzegelhandelaars (B.B.K.P.H.).