Oorspronkelijk was de postzegel een manier om te frankeren …

In het begin was de postzegel een financieel product dat werd gebruikt om verzendkosten te dekken. Zowel het grote publiek als de bedrijven maakten er gebruik van.  

Het grote publiek en kleine bedrijven hebben nood aan makkelijke, gebruiksvriendelijke producten. Zij verkiezen dus zelfklevende postzegels op vellen van 10 stuks of in doosjes van 100 stuks, al naargelang hun behoeften. Filatelisten geven veruit de voorkeur aan gegomde postzegels.

Om aan al die behoeften tegemoet te komen, brengt bpost elk jaar in totaal 100 postzegels uit, die worden hernomen in een twintigtal uitgiftes. Tijdens het jaar worden ook een aantal gewone uitgiftes uitgebracht in functie van de frankeringsnoden. Het gaat vaak om een postzegel voor aangetekende brieven, voor een nieuw tarief of voor een specifieke doelgroep (bijvoorbeeld een postzegel voor de verkiezingen). Af en toe lanceert bpost een bijkomende uitgifte, vaak in het kader van een onvoorzien evenement.

Naast de uitgiftes van postzegels commercialiseert de afdeling Philately & Stamps Printing* van bpost enkele  afgeleide producten van deze uitgiftes. De jaarmap is de ideale oplossing voor de verzamelaar die alle Belgische postzegels in één keer wil aanschaffen. Voor iedere uitgifte wordt ook een FDS ontwikkeld.  Deze ‘First Day Sheet” geeft de verzamelaar extra informatie over het thema van de speciale uitgifte.

De afdeling Stamps & Philately* biedt u ook de mogelijkheid om u te abonneren op postzegels en verschillende andere productlijnen. Voor meer info kan u terecht op de bpost www.bpost.be .

 

Telefoonnummer van ons contactcenter  : 02 278 50 70 !