Home Philanews 01-2021

Het verhaal van de maneblussers - de ietwat spottende bijnaam voor Mechelaars - inspireerde bpost designer Myriam Voz bij de vormgeving van de achtergrond van het blaadje. Vandaar de prominente volle maan op het blaadje. Myriam Voz: “Ik vertrok van een foto van de volle maan, omgeven door wolken in roze en paarse tinten. Deze foto combineerde ik met een foto van de Grote Markt, die ik onderdompelde in een paarse gloed. Om het geheel niet te mauve te maken, voegde ik meer blauw toe aan de achtergrond en meer oranje aan de maan. Iets minder magisch, maar meer realistisch. De naam van de uitgifte plaatste ik naast de maan. Zo komt de rondheid van de maan mooi naar voren. Ik koos voor een prachtige klassieker onder de lettertypes: Garamond.” Minder retoucheerwerk dankzij lockdown De gebouwen en standbeeld op de postzegels werden gegraveerd door Guillaume Broux. Om zijn gravuretekenin- gen tot hun recht te laten komen, zorgde Myriam Voz eerst voor de nodige retouches van de foto’s. “De stad Mechelen leverde de foto’s van uitstekende kwaliteit aan. Ik denk dat de foto’s tijdens de lockdown zijn genomen, omdat er nauwelijks mensen of storende voertuigen op staan. Dat bespaarde me wel wat retoucheerwerk. Ik moest gewoon de verkeersborden of andere storende elementen verwijderen. De foto's zijn 's avonds genomen tijdens een prachtige zonsondergang. Ik heb de tinten iets blauwer gemaakt om te passen bij het blaadje. Ik vind het prachtige gebouwen, het ene nog mooier dan het andere. De gravures van Guillaume zijn bijzonder geslaagd.” De grote lijnen Ook Guillaume Broux is tevreden over het eindresultaat. “De gekozen gebouwen zijn goed te graveren omdat er op de foto’s telkens een schaduwzijde van het gebouw te zien is. Dan heb je meteen al contrast. En contrast is de eerste vereiste om een mooie, gegraveerde postzegel te maken.” Het stadhuis bleek een flinke kluif voor de gra- vuretekening. “De zijgevel staat namelijk erg scheef, dan is het moeilijk om de herkenbaarheid te bewaren. Het gebouw barst ook van de kleine, architecturale elemen- ten. De uitdaging zit hem erin om zoveel mogelijk details te behouden op postzegelformaat. En ook weer niet te veel, want dan wordt het onherken- baar. Het is altijd zoeken naar de goede middenweg. Door de jaren krijg je dat meer in de vingers. Het gaat erom om de grote lijnen zoveel mogelijk te behouden in die stijl van het gebouw.” Graveerdilemma’s De gravure van de Sint-Romboutstoren plaatste Guillaume Broux voor een ander dilemma. “De toren lijkt uit twee stukken te bestaan, onderaan licht en bovenaan Gelimiteerde postzegeluitgifte 4 PLEINEN VAN MECHELEN Voor deze editie van de reeks over pleinen van steden trok bpost naar Mechelen. Een stad met een rijk verleden, roemrijke protagonisten en een fascinerende bijnaam voor haar bewoners. De selectie van bpost leidt ons doorheen de geschiedenis van Mechelen, met een kleine knipoog naar die bekende bijnaam. Mechelen, meer dan maneblussers alleen 10

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=