Philanews 2023 N°1

18 GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 6 OVERDEKTE GALERIJEN © Shutterstock De vijf overdekte gallerijen die bpost koos voor de uitgifte zijn de Stadsfeestzaal in Antwerpen, le Passage de la Bourse in Charleroi, le Passage Lemonnier in Luik, de James Ensorgalerij in Oostende en Le Passage du Nord in Brussel. De grote afbeelding is er een van de Koninklijke SintHubertusgalerijen, ook te vinden in Brussel. “Dat de Sint-Hubertusgalerijen op de achtergrond van het blad staan, is geen toeval”, legt bpostdesigner Myriam Vos uit. “Ze verschenen al eerder op een postzegel, dus wilden we op de postzegels andere galerijen uitlichten.” Horizontale lijnen in het midden “Le Passage Lemonnier in Luik staat in het midden, omdat dat de enige is met beletteringen horizontale lijnen. Zo komen die mooi tot z’n recht”, voegt de ontwerpster daaraan toe. “Om de galerijen makkelijk te herkennen, staat de naam van de stad er telkens onder.” Myriam maakte verschillende opmaken voor het blaadje. “Maar de keuze viel al snel op een klassiek blaadje, met een sobere, witte basis. Het perspectief en de symmetrie spelen een belangrijke rol in de compositie van de galerijen.” Nadat Myriam klaar was met de opmaak van het blaadje, stuurde ze het door naar Martin Mörck, de bekende Noorse graveur. “Hij maakte er echte gravurekunstwerkjes van.” Met de hand “Plots kreeg ik een telefoon van bpost of ik wilde meewerken aan een nieuwe postzegeluitgifte”, vertelt Martin Mörck. “Ik was heel blij dat ze me contacteerden, want de opdracht klonk zeer aanlokkelijk. Meestal sta ik niet te springen om architecturale stukken te graveren omdat daar veel rechte lijnen aan te pas komen.” Voor deze opdracht maakte Martin graag een uitzondering. “Van bpost mocht ik met de hand graveren, wat niet meer vanzelfsprekend is. Het is een kunst, een ambacht en hard werk voor je lichaam, maar dat is wat ik het liefste doe.” Balans tussen detail en licht “Het was een uitdagende opdracht. Omdat er veel details zijn, moet je opletten dat de gravure niet te donker wordt. Je moet een goede balans vinden tussen eenvoudiger maken van wat je ziet en toch zo veel mogelijk van de prachtige details weergeven. Gelukkig ben ik daarin getraind. Ik doe dit al meer dan 45 jaar.” De postzegels maakte Martin Mörck op staalplaatjes van zo’n vijf centimeter bij zeven. De achtergrond is zo’n tien bij vijftien centimeter. Die legt hij op een stuk leer, zodat hij het staalplaatje makkelijk kan bewegen. De gravuretekeningen namen dan wel een hele zomer in beslag, Martin is blij met het eindresultaat. “Het was een fijn blaadje om aan te werken. Misschien moet ik toch eens de galerijen in het echt bezoeken (lacht).” “Met de hand graveren is een echte kunst” België telt heel wat overdekte galerijen die kunnen doorgaan als architecturale hoogstandjes. bpost zet vijf ervan in de kijker met een gegraveerde uitgifte. Overdekte galerijen met al hun pracht en praal

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=