Home Philanews 03-2019

PLEINEN VAN LEUVEN Promotie van de Filatelie Pleinen van Leuven Gelimiteerde postzegeluitgifte 12 Voor de 9 e keer zet bpost de historische pleinen van een Belgische stad in de kijker. Dit jaar houden we halt in de middel- eeuwse universiteits- stad Leuven, hoofdstad van Vlaams-Brabant. Blikvanger is de dubbele gegraveerde postzegel van het gotische stadhuis van Leuven, een van de bekendste gotische stadhuizen ter wereld. De linker postzegel werd gegra- veerd door bpost graveerder Guillaume Broux. Hij koos voor de traditionele handgemaakte aanpak van tekenen en grave- ren. De gravure op de postze- gel rechts is het werk van de Poolse graveerder Przemyslaw Krajewski die digitaal werkt. Deze uitgifte toont duidelijk hoeveel de aanpak het eind­ resultaat beïnvloedt. Guillaume Broux: “Het was ook echt de bedoeling om de verschillen te tonen tussen onze manier van werken. Mijn Poolse collega maakte zijn ontwerp met behulp van een geavanceerd tekenprogramma dat ook wordt gebruikt voor het bedrukken van geld. Hij ging als eerste aan de slag en toen we zijn ontwerp ontvingen, begon ik met mijn tekening. Op die manier is het verschil in werk- wijze echt duidelijk te zien. Het stadhuis was een goede keuze voor deze oefening omdat het gebouw heel rijk is aan architecturale details.” De verschillen in stijl merk je volgens Guillaume goed aan lijnen die worden herhaald. “Wat opvalt in een gravure die gemaakt is met de computer zijn de vele herhalingen die erin voorkomen. Een diagonale arcering herhaal je met één druk op de knop, terwijl ik elke lijn zelf teken. Met als gevolg dat elke lijn anders is. Ik heb in mijn tekening ook minder met herhalingen gewerkt om het verschil te onderstrepen.” Als graveerder had Guillaume een dikke kluif aan dit gebouw. “Ik kon onmogelijk alle details weergeven. Sommige moest ik eruit filteren, maar welke? Vereenvoudigen en tegelijk hetzelfde beeld behouden, dat is niet evident.” Aantrekkelijke symmetrie Behalve het stadhuis, gelegen aan de Grote Markt van Leuven, kan de stad pronken met nog andere interes- sante historische gebouwen. bpost designer Myriam Voz plaatste ze onderaan het blaadje, tegen de achtergrond van een oud stadsplan van Leuven, afkomstig uit de universiteitsbibliotheek van de KU Leuven. Ze koos voor een nieuw perforatieschema dat hier voor het eerst wordt toegepast. “Elke postzegel heeft hetzelfde grote formaat, zowel verticaal als horizontaal. Deze indeling creëert een aantrekkelijke symmetrie.” Voor de aandachtige kijker De achtergrond is het resultaat van een lange zoek- tocht. Myriam Voz: “Het is een van de elementen die ervoor zorgt dat deze uitgifte zich onderscheidt van de andere in de reeks. Tegelijk waak ik erover dat het geheel past bij de vorige uitgiften. Door het stadsplan schemert – bijna niet zichtbaar – een sfeerbeeld van Marktrock op de Oude Markt. Ik werkte de achter- grond af met een dégradé in blauwtinten: lichtblauw onder de postzegels, blauw onderaan en transparant bovenaan.” Klassiek én origineel Samen met Guillaume Broux selecteerde Myriam de foto’s van de vier gebouwen op de postzegels. Myriam: “De aangeleverde foto’s hadden maar een paar retouches nodig. Het zicht op de bibliotheek werd verstoord door een metalen barrière, dus heb ik die weggewerkt. De foto’s van het stadhuis en de Sint-Pieterskerk hadden meer retouches nodig. De omgeving van de gebouwen is ook allemaal verdwenen, zo komen ze helemaal op het voorplan te staan. In zijn geheel vind ik dit een geslaagde uitgifte: tegelijk klassiek en origineel.” Handgemaakte gravure van Guillaume Broux 4

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=