Home Philanews 03-2020

Zicht op de abdij van Westmalle. © Shutterstock/Roger Siljander ABDIJEN EN KLOOSTERS De selectie van de vijf afgebeelde kloos- ters en abdijen (Chevetogne, Maredsous, Postel, Zevenkerken, Westmalle) was geen makkelijke opdracht. De keuze viel uiteindelijk op gebouwen die nooit eerder op een postzegeluitgifte stonden en nog in functie zijn. Myriam Voz: “Van de ongeveer 100 abdijen die er in België staan, heb ik er 29 die al eens een op postzegel stonden, verwijderd. Daarna schrapte ik alle abdijen die niet meer in gebruik zijn. Dan hou je er nog 14 over. De 5 die we uiteindelijk selec- teerden zijn de gebouwen met een esthetische meerwaarde, die zich ook lenen voor een gravure.” Magisch licht Heel wat beeldmateriaal kwam van de abdijen zelf. Onder de broeders verschuilt zich onverwacht fotografisch talent, zo bleek. Myriam Voz: “De foto’s van Chevetogne, Maredsous en Zevenkerken werden aangeleverd door hen zelf. De foto van Chevetogne is een een mooi sfeerbeeld dat een tijdlang de Facebook-pagina van het klooster sierde. Het gebouw baadt in een magisch licht. Broeder André Pawliw, de fotograaf, gaf ons toestemming deze te gebruiken. Ik kon het beeld zo overnemen in mijn ontwerp, zonder retouches of kleur- correcties. Ook de foto van Maredsous was zo goed als 100 % direct bruikbaar. Bij de foto van Postel heb ik een lichtgele filter gebruikt om het geheel te verzachten.” De opmaak van het blaadje maakt de link met het klooster- leven meteen duidelijk. Het lijkt alsof we door een klooster- raam naar de 5 abdijen en kloosters kijken. Myriam: “Het zicht door het raam geeft meer diepte en zorgt voor een mysterieuze touch, vind ik. Dit blaadje is een van mijn favorieten, omwille van de kleuren en de originele compositie.” Lichte gravures De vijf gebouwen werden gegraveerd door Guillaume Broux. “Ik denk dat het de eerste keer op 30 jaar tijd is dat ik abdijen graveer. De abdijgebouwen zijn gelijkaardig van architectuur en vrij eenvoudig van constructie. Hierdoor kan ik vrij makke- lijk gravuretekeningen maken. Het gaat ook om 5 frontale zichten op de gevels, waardoor ik minder rekening moet houden met perspectief. Om de kleuren van het ontwerp van Myriam Voz tot hun recht te laten komen, koos ik voor lichte gravures.” Het bouwmateriaal heeft een invloed op de gravure. Guillaume: “De abdij van Zevenkerken is van baksteen. Baksteen maakt je gravure snel te zwaar, zeker op het formaat van een postzegel. Daarom te- kende ik niet elk lijntje van elke baksteen.” De abdij van Maredsous is gebouwd uit natuursteen. “Handgemaakte en gehou- wen stenen geven meteen een heel ander uitzicht aan je gravure. Ik probeer in mijn weergave altijd het type steen herkenbaar te maken, zonder het geheel te verzwaren.” Abdijen en kloosters Religieus patrimonium in de kijker Gelimiteerde postzegeluitgifte 13 België heeft een rijk religieus verleden. Getuige daarvan zijn de honderden abdijen en kloosters overal in ons land. Vele daarvan kregen in de loop der jaren een nieuwe bestemming, maar heel wat kloosters en abdijen blijven tot vandaag oorden van bezinning en geloof. Vijf ervan staan centraal op deze gelimiteerde postzegeluitgifte. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=