Postzegel Kunstwerk " 't is de wind " (2024) vel Kleurverloop van wit naar het kenmerkende 'Stockmans-blauw' Kunstwerk Piet Stockmans Lay-out Geert Wille Waarde van de postzegels 1 NAT Prijs van het blaadje € 14,90 Formaat van de postzegel 48,75 mm x 38,15 mm Formaat van het vel 280mm x 108mm Indeling van het vel 10 postzegels Oplage 11.900 vellen Papier gegomd wit FSC Tanding 11½ Drukprocedé offset Repro - druk bpost Philately & Stamps Printing 5 J Piet Stockmans Piet Stockmans werkt met keramiek en is hiervoor wereldvermaard. Hij was Cultureel Ambassadeur van Vlaanderen, behaalde talloze prijzen waaronder de Henry van de Velde Award voor de carrière. Met zijn werk ‘ ’t Is de wind’ geeft hij het harde porselein een soepele lichte vorm, net alsof de wind erin speelt. Uitgiftedatum 25/08/2025 Voorverkoop Zaterdag 23 augustus in Hasselt Afstempeling uitgiftedatum Maandag 25 augustus in de Philaboetiek Brussel Thema Blauw van servies tot kunstinstallatie Piet Stockmans heeft een carrière om ú tegen te zeggen. Hij ontwierp talloze servieslijnen, waaronder het beroemde stapelbare kopje Sonja, waarvan maar liefst 50 miljoen stuks zijn gemaakt. Maar het is vooral zijn vrij werk dat hem een plek opleverde in topmusea als het Metropolitan Museum in New York en het Victoria & Albert Museum in Londen. Zijn artistieke signatuur? Een bijzonder intens blauw dat inmiddels als Stockmansblauw bekendstaat. “Die kleur koos hem, niet omgekeerd,” lacht dochter Widukind Stockmans. “Bij het bakken van porselein tot 1400 graden verdwijnen warme kleuren. Enkel koude tonen overleven. Hij koos blauw, de meest menselijke kleur.” ’t is de wind op een postzegel Voor de postzegel koos bpost het werk ’t is de wind. Slanke porseleinen vormen met blauwe toetsen lijken te zweven, alsof ze door de lucht gedragen worden. “De titel is een knipoog naar de oorsprong van postverkeer,” vertelt Widukind. “Postduiven lieten zich meedrijven op de wind om boodschappen te brengen. Dat idee van lichtheid en beweging zit ook in dit werk.” Voor Piet is deze postzegeluitgifte meer dan zomaar een beeldje op papier. “Hij ziet het als een kans om mensen te raken,” zegt Widukind. “Zoals een kopje of een munt in je zak vaak onopgemerkt blijft, zo is kunst in het dagelijkse leven soms alomtegenwoordig zonder dat je erbij stilstaat. Deze postzegel wil dat moment van verwondering terugbrengen.” Een wereldkleur Het blauw op de postzegel is niet enkel esthetisch, maar ook betekenisvol. “Het doet denken aan de lucht waaraan we onze brieven toevertrouwen,” zegt Widukind. “Maar ook aan sereniteit, openheid en reflectie. Het is kleur én gevoel.” Dat zijn werk populair blijft, blijkt uit samenwerkingen met topchefs zoals Vicky Geunes van ’t Zilte en de aanwezigheid van zijn installaties in metrostations, openbare ruimtes en musea. Deze postzegeluitgifte laat zien hoe kunst en filatelie elkaar versterken. Ze nodigt uit tot verwondering en bewondering, of je nu een liefhebber bent van keramiek, hedendaagse kunst, of gewoon op zoek bent naar een mooie postzegel.
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=