Philanews 2025 N°4

Postzegel Logo van de vzw pink ribbon Speciaal effect Gebruik van fluorescerende inkt Vel de 9 alarmsignalen van borstkanker Lay-out Myriam Voz Waarde van de postzegels 1 NAT Prijs van het vel € 14,90 Formaat van de postzegel 30mm x 30mm Formaat van het vel 173mm x 115mm Indeling van het vel 10 postzegels Oplage 17.900 vellen Papier gegomd wit FSC Tanding 11½ Drukprocedé offset Repro - druk bpost Philately & Stamps Printing 5 J Pink Ribbon Vzw Pink Ribbon werd in 2014 opgericht in België. Pink Ribbon is actief op drie fronten: preventie, opsporing en steun aan patiënten. Ze vragen aandacht voor borstkanker en de patiënten hiervan. Elk jaar is er een grote campagne in oktober, die de Breast Cancer Awareness Month is. Uitgiftedatum 20/10/2025 Voorverkoop zaterdag 18 oktober 2025 van 10u tot 15u op het volgende adres : Salle "La Balnéaire" Boulevard des Souverains 6, 5500 Dinant Afstempeling uitgiftedatum Maandag 20 oktober 2025 in postkantoor Brussel - De Brouckère Thema De postzegel is niet alleen esthetisch bijzonder dankzij het gebruik van fluorescerende inkt, maar draagt ook een belangrijke boodschap. Op het postzegelvel worden de 9 alarmsignalen van borstkanker weergegeven. "Slechts één signaal is echt gekend, namelijk het knobbeltje in de borst," legt Aimé Van Hecke uit. "Maar er zijn er acht andere die te vaak over het hoofd worden gezien." De postzegel past perfect in de bredere campagne van Pink Ribbon, die dit jaar onder het motto "Shine a Light" draait. Daarbij wordt niet enkel gefocust op preventie, maar ook op minder besproken thema's zoals erfelijke borstkanker en het leven met uitgezaaide kanker. "We willen licht werpen op alle aspecten van borstkanker, ook de vaak vergeten verhalen," zegt Ruth Geysen. Het fluoroze lintje dat in oktober via Pink Ribbon verspreid wordt, is dit jaar dus ook op de postzegel terug te vinden. Maar daar stopt het niet bij: want van 20 oktober tot en met 1 november worden in 100 postkantoren ook lintjes en armbandjes verkocht. Bovendien loopt er een digitale campagne op schermen in 459 kantoren. Nieuw dit jaar is dat bpost in alle kantoren een inzameling van giften organiseert aan de loketten. “Zo vergroten we het bereik van onze boodschap en maken we gebruik van elk kanaal dat bpost ter beschikking stelt,” aldus Bettina Geysen. De samenwerking met bpost verliep volgens Pink Ribbon vlot en geëngageerd. "Vanaf het eerste gesprek waren we het eens over het roze lintje als centraal beeld. Evelyn Lauder, de vrouw achter het lintje, zou apetrots zijn," besluit Bettina Geysen. Wie nieuwsgierig is naar zijn of haar eigen risico op een laattijdige ontdekking van borstkanker, kan de Mammoquiz doen op www.mammoquiz.be. Want bewustzijn begint met kennis.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM0ODQ=