Previous Page  8 / 16 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 8 / 16 Next Page
Page Background

8

Om te bepalen welke aspec-

ten van het verzet aan bod

moesten komen, deed bpost

een beroep op historicus

Chantal Kesteloot van het

Studie- en Documentatiecen-

trum Oorlog en Hedendaagse

Maatschappij (CEGESOMA).

“De Eerste Wereldoorlog is

de eerste oorlog waarbij ook

de burgerbevolking zwaar

werd getroffen. Denk maar

aan de invasie van België en

de vele burgerslachtoffers die

er vielen. Het is dan ook niet

te verwonderen dat dit de

eerste oorlog is met burger-

lijk verzet. De publieke opinie

was ook zeer anti-Duits. Het

was een schok dat België als

neutraal land werd aangeval-

len. Die schok zorgde voor

een grote golf van patriot-

tisme.”

Humor als wapen

“Het verzet kende verschil-

lende vormen, waarbij het

opvalt dat er weinig geweld

aan te pas kwam. De clan-

destiene pers ontstond als

tegenreactie op de Duitse

censuur van de pers. Vanaf

1915 zien we professioneel

gemaakte kranten opduiken,

met La Libre Belgique als

meest bekende voorbeeld.

Deze kranten wilden niet al-

leen informeren, maar vooral

hoop geven aan de bezette

bevolking. Onder andere met

cartoons, want humor is een

belangrijk wapen van verzet.”

Strijd tot in Afrika

“We kozen ook voor twee

bekende historische figuren:

Gabrielle Petit hielp jonge

mannen te ontsnappen naar

Nederland, van waaruit ze

zich konden aansluiten bij

het Belgisch leger. Ze gaf ook

informatie over de Duitsers

door aan de geallieerden. Tot

ze in 1916 werd verraden en

geëxecuteerd. De vrouwelijke

aanwezigheid in het verzet

was overigens belangrijker tij-

dens WOI dan tijdens WO II.

Hoogleraar Henri Pirenne op

zijn beurt geeft gestalte aan

het intellectuele verzet. Hij

verzette zich tegen de verne-

derlandsing van de Gentse uni-

versiteit. Hij werd ervoor gede-

porteerd naar Duitsland, waar

hij les in Europese en Belgische

geschiedenis gaf aan andere

gedeporteerde landgenoten.

Ook de verplichte tewerkstel-

ling van landgenoten komt

aan bod op een postzegel. Tot

slot toont de uitgifte de Slag

om Tabora in Tanzania, toen

een Duitse kolonie. De slag

werd beslecht in het voordeel

van de geallieerden dankzij de

tussenkomst van Belgische

watervliegtuigen. Het toont

dat deze oorlog zich niet al-

leen afspeelde in Europa, maar

ook in Afrika.”

Surrealistische slag

De vormgeving van dit derde

deel is opnieuw van de hand

van Kris Demey: “Bij verzet

denk ik aan de Tweede We-

reldoorlog. Over dit thema

wist ik weinig. Bij het CEGE-

SOMA vond ik voorbeelden

van cartoons en clandestiene

kranten, in het Legermuseum

– dat beschikt over een onge-

looflijke schat aan beeldmate-

riaal – vond ik de overige fo-

to’s. In de praktijk hield dat in

dat ik duizenden foto’s moest

bekijken, stuk voor stuk,

om te kiezen. De gekozen

beelden dateren allemaal uit

1916. Het was heel moeilijk

om beeldmateriaal te vinden

van de Slag om Tabora. Ik wist

zelf helemaal niet dat er ook

in Afrika oorlog is gevoerd,

laat staan dat er een slag op

het land is gewonnen met

Belgische watervliegtuigen.

Dat vond ik een heel surrea-

listisch gegeven. De foto die

is verwerkt in de postzegel

laat zien dat de watervliegtui-

gen eerst over land moesten

worden getransporteerd door

soldaten.”

Ook de adel verzette zich

De sfeer en stijl van de vorige

uitgiften trok Kris door in deze

uitgifte. “Net als de vorige

keren is de uitgifte in verschil-

lende lagen opgebouwd. Op

de achtergrondlaag verwerkte

ik koppen uit clandestiene

kranten. Op de tweede, his-

torische laag staan foto’s van

concrete acties zoals Tabora

en van bepaalde personen als

Gabriëlle Petit en Henri Pire-

nne. De derde laag geeft nog

extra informatie mee, zoals de

bevelhebber bij Tabora, de cel

van Gabriëlle Petit die erna

een soort bedevaartsoord is

geworden, een cartoon over

verplichte tewerkstelling, ...

Het tekstfragment links komt

uit het dagboek van Margue-

rite Giron, een adellijke dame

die bij het verzet was betrok-

ken. Door dezelfde opbouw

als de vorige twee uitgiftes

te respecteren, zullen de 5

postzegelblaadjes eruit zien

als één coherent geheel. Elk

deel van de vormgeving krijgt

evenveel aandacht.”

DE GROOTE OORLOG (DEEL 3)

HERDENKING GROOTE OORLOG

BELICHT HET VERZET

OP SCHOOL HOOR JE ER NIETS OVER. OP TENTOONSTELLINGEN, EVENTS EN PUBLICATIES NAAR AANLEIDING

VAN DE HERDENKING VAN DE EERSTE WERELDOORLOG WORDT ER OOK GEEN AANDACHT AAN BESTEED.

ONTRECHT! DAAROM WIJDT BPOST DIT DERDE DEEL IN DE REEKS ROND DE GROOTE OORLOG AAN HET VERZET.

GELIMITEERDE POSTZEGELUITGIFTE 8

B i j ve r ze t denk i k aan de Tweede We r e l doo r l og